Maandelijks zijn we een hoop geld kwijt aan ons telefoonabonnement. Maar is dit wel nodig? Dat is wat slechts weinig mensen zich afvragen. Terwijl je door het vergelijken van mobiele abonnementen en slim na te denken een hoop kunt besparen op je telefoonrekening. De beste tips om het geknipte prepaid, sim-only of abonnement met toestel te nemen, zet Hoeveelkrijgjij hier uiteen.

De verschillende opties

Er zijn drie hoofdopties als het gaat om betaalvormen voor het netwerkgebruik voor mobiele telefonie. Bij prepaid koop je een sim-kaart met daarop een bepaald bedrag aan tegoed voor bellen, sms’en en internetten, dat je later weer kunt ophogen als je saldo nul is. Een sim-only mobiel abonnement betekent dat je een sim-kaart krijgt met maandelijks een bundel, maar dat je zelf voor een toestel moet zorgen. Tot slot zijn er abonnementen waarbij een toestel wordt meegeleverd.

Mobiele abonnementen met toestel

Besluit je om een mobiel abonnement met toestel af te sluiten, dan zal dit in de regel de duurste optie zijn. De prijs voor de smartphone is namelijk geïntegreerd in het abonnementsgeld. De meeste mensen besluiten om bij zo’n abonnement een high end telefoon te nemen. De prijs voor het abonnement zal hierdoor al snel zo’n 20 tot 30 euro per maand hoger liggen dan wanneer wordt gekozen voor hetzelfde abonnement zonder toestel (dus sim-only). Een adder onder het gras bij abonnementen met toestel is vaak dat de contractduur twee jaar (24 maanden) is, waardoor je dus lang doorbetaalt aan zo’n duurder abonnement.

Sim-only

Bij een sim-only mobiel abonnement betaal je alleen voor je verbruik, niet voor het toestel. Je krijgt een sim-kaart en koopt vervolgens maandelijks automatisch een bundel bij een mobiele provider. Bij die bundel zitten dan belminuten, sms’jes en dataverkeer, hoewel belminuten en sms’jes vaak worden samengevoegd tot één subbundel. Het verbruik binnen deze bundel is goedkoop, wie eroverheen gaat moet flink bijbetalen. Een sim-only abonnement is vergeleken met een abonnement met toestel een goedkope optie. Keerzijde is dat je zelf voor een goed toestel moet zorgen.

Prepaid sim-kaarten

De prepaid vorm van een mobiel abonnement kan zeer voordelig zijn voor mensen die maar weinig bellen, sms’en of internetten met hun telefoon. Het werkt als volgt. Je koopt een prepaid pakket, dan bestaat uit een sim-kaart. Daarop staat standaard een bundel van een bepaald bedrag. Is die bundel op, dan zul je het saldo moeten ophogen. Vaak geldt wel dat je minimaal eens in het half jaar nieuw beltegoed moet kopen, anders vervalt het telefoonnummer.

Mobiel abonnement: de goedkoopste optie

De goedkoopste optie voor een mobiel abonnement is een prepaid of sim-only. Prepaid kan extreem goedkoop zijn, maar het kan ook veel gedoe opleveren omdat je op de meest onpraktische momenten zonder beltegoed kan komen te zitten. Het goedkoopste sim-only abonnement kost slechts een paar euro per maand, waarvoor je dan een bescheiden bundel krijgt. Is die op, dan kun je gewoon blijven bellen, sms’en en internetten, alleen betaal je daar dan wel meer voor per minuut of MB. Om te zorgen dat je niet over je bundel heen gaat, zul je zoveel mogelijk op een wifi-verbinding moeten zitten. Je zult moeten bellen via Voice over IP (zoals met Skype) in plaats van regulier telefoneren. En moeten WhatsAppen (via wifi) in plaats van sms’en. Verder zul je een goedkoop toestel moeten scoren, anders ben je omgerekend uiteindelijk nog steeds veel geld per maand kwijt.

Goedkoop toestel: nieuw

Weet je een goedkoop toestel te kopen, dan zal dat de gemiddelde prijs per maand voor abonnement + toestel enorm drukken. Ga maar na: een nieuw toestel kost al vlot meer dan twee keer zoveel als 24 maanden abonnementsgeld. Daarom kan het wijs zijn om geen abonnement met toestel te kopen, maar zelf een (simlock vrije) telefoon te kopen. Hiervoor zou je de aanbiedingen van de elektronicawinkels in de gaten kunnen houden, op vergelijkingssites als Beslist of Tweakers kunnen kijken voor prijsvergelijkingen of kunnen kiezen voor een toestel dat niet helemaal nieuw is.

Refurbished en tweedehands toestellen

Een toenemend aantal mensen besluit, met het oog op de immer duurder wordende smartphones, om een toestel te kopen dat niet honderd procent nieuw meer is. De hoofdsmaken daarin zijn refurbished en tweedehands. Refurbished wil zeggen dat een telefoon bijvoorbeeld teruggebracht is omdat hij niet beviel. Daarna worden ze grondig nagekeken, onderdelen zoals de batterij en het scherm worden eventueel vervangen en voorts worden ze uitvoerig getest. Ze zijn (als het goed is) niet van een nieuw toestel te onderscheiden en hebben daarom een jaar garantie. Tweedehands toestellen zijn te kopen bij particulieren of bedrijven. Soms geven bedrijven ook op tweedehands toestellen garantie mee.

Mobiele abonnementen vergelijken: grootte

Denk je erover om een ander, goedkoper mobiel abonnement te nemen? Dan is het belangrijk om te bepalen hoe groot je nieuwe abonnement moet zijn. Neem je een abonnement met een te grote bundel, dan betaal je voor een hoop minuten, sms’jes en megabytes die je niet afneemt. Is je abonnement daarentegen te klein, dan ga je over je bundel heen en betaal je meer per minuut of MB. Daarom is het zaak om te kijken naar je huidige en oude verbruik. Hoeveelkrijgjij raadt aan om minimaal een jaar terug te kijken en van al die maanden het gemiddelde gebruik te nemen.

Hoe lang loopt je abonnement?

Let bij het vergelijken en afsluiten van een mobiel abonnement goed op hoe lang het abonnement loopt. De looptijd van 24 maanden is een van manieren waarmee mobiele providers flink verdienen, aangezien niet iedereen let op de duur. Staar je je blind op de abonnementsprijs en blijk je voor twee jaar aan een (duur) abonnement vast te zitten, dan is goedkoop uiteindelijk toch duurkoop. Er tussentijds vanaf komen is doorgaans niet echt een optie. Meestal kan het wel, maar is het ook heel prijzig.

Virtuele mobiele providers

Een laatste tip: laat je bij het vergelijken van mobiele abonnementen niet afschrikken door het feit dat je de naam van een mobiele provider niet kent. Vaak is het slechts een handelsnaam van een van de grote providers en is het dus een en hetzelfde bedrijf. Deze zogeheten virtuele mobiele providers worden vaak gebruikt als vehikel om budgetabonnementen mee aan de man te brengen of bepaalde doelgroepen aan te spreken.