Wanneer je strak in pak verschijnt op je sollicitatie, betekent dat niet meteen dat je hoog scoort op je uiterlijk. Een vaak vergeten – doch belangrijke – factor is kleur. Terwijl je het niet in de gaten hebt, roepen kleuren emoties op. Met welke kleur verzeker jij jezelf van die plek en met welke kleur krijg je een teleurstellend bericht? Je leest het hier.
De beleving van kleur
Kleur roept veelal een emotie op bij degene die tegenover je zit. Het is goed om nog eens in de spiegel te kijken alvorens het thuishonk te verlaten. Zo heeft Barack Obama een persoonlijke adviseur die de kleur van zijn stropdas bepaalt op basis van zijn agenda. Is de Amerikaanse president uit op sympathie en medeleven van het publiek, dan draagt hij het altijd betrouwbare blauw. Zit hij middenin aggresieve onderhandelingen, dan draagt hij rood. Ook tijdens jouw sollicitatie gelden de ongeschreven wetten van kleur.
Wat zijn de juiste kleuren?
De betekenis van kleur kan verschillen per land. In China heeft rood een andere betekenis dan in Canada. Wij gaan er vanuit dat je op sollicitatie gaat in Nederland.
Bruin en beige
Is een ietwat saaie, passieve kleur voor je sollicitatie. Bruin is toegankelijk, aards en erg “save”. Niet geschikt als je een beetje spontaan en dynamisch wil overkomen, maar wellicht in vertrouwensfuncties daarentegen wel gepast. Bruin is een goede kleur als je een neutrale en open discussie wil voeren. Beige heeft hetzelfde effect.
Zwart
Staat voor creativiteit, autoriteit, drama en schept ook veel afstand. Daarom niet altijd een verstandige keuze als je voor een functie solliciteert. Zwart kan, maar gebruik het met mate.
Donkerblauw en grijs
Stralen betrouwbaarheid, autoriteit en zakelijkheid uit. Goede kleuren als je wil overtuigen en loyaal wil overkomen. Blauw is volgens onderzoek de beste “power kleur” voor je sollicitatie en heeft de grootste succesfactor.
Rood
Een erg opvallende kleur, maar niet altijd in positieve zin. Rood kan agressief en opdringerig overkomen. Erg goed bijvoorbeeld in agressieve onderhandelingen. Het kan je passie en energie benadrukken maar ook weerstand opwekken. Gebruik rood eventueel voor een accentkleur, maar nooit voor een hele outfit.
Wit
Een neutrale kleur die de woorden puur en fris uitstraalt. Wit is een kleur die overal bij past. Vooral een witte blouse is een prima starter, mits netjes gestreken en zonder vlekken uiteraard.
Geel en oranje
Het schijnt dat mensen sneller hun geduld verliezen als ze in gele ruimtes verblijven. Wanneer geel teveel opvalt, is het vooral pijnlijk voor het oog. Wil je geel wel dragen, gebruik het dan heel subtiel. Datzelfde geldt voor oranje.
Groen
Groen is een zeer ongebruikelijke kleur voor een sollicitatiegesprek, maar kan een positieve emotie opwekken. Groen doet denken aan natuur, succes, rijkdom en veiligheid. Groen is de meest natuurlijke kleur voor het oog. Door (subtiel) een groene kleur in je outfit te dragen voelen mensen zich snel op hun gemak in jouw buurt, zonder dat je overheersend overkomt.
Paars
Symboliseert rijkdom en macht gecombineerd met liefde en passie. Paars wordt vaak gezien als een vrouwelijke kleur, dus als je als vrouw solliciteert met deze kleur, weet dan dat je hiermee je vrouwelijke kwaliteiten extra benadrukt. Dat kan ook nadelig zijn in een functie waar de harde zakelijkheid de boventoon voert.
Roze
Roze staat voor leuk, spannend, kalmerend en zacht. Ook deze kleur benadrukt vrouwelijkheid. Gebruik roze met mate of niet als je juist andere eigenschappen wil benadrukken.
Zoek de kleur van jouw stage
Je hebt gemerkt dat kleuren verschillende emoties oproepen. Vergeet daarbij niet je gezonde verstand te gebruiken. Wanneer je solliciteert bij een reclamebureau moet je niet in een louter grijze outfit gaan, en wanneer je solliciteert bij een consultancykantoor moet je niet in het geel en het groen gaan.