Veel Nederlandse ondernemers doen zaken met Duitsland. Het is dan een logische stap om ervoor te kiezen om Duits personeel aan te stellen. Er zijn ook genoeg Nederlandse ondernemers die een lokale vestiging in Duitsland oprichten. In ieder geval is duidelijk dat je als ondernemer die zakendoet met Duitsland niet zonder lokaal personeel kan. Maar hoe pak je dat goed aan? We hebben een paar tips zodat je succesvol Duits personeel kunt werven.

Zo vind je Duits personeel

Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een vertegenwoordiger uit Duitsland, is het verstandig iemand aan te stellen die er vandaan komt en de cultuur kent. Zakendoen in Duitsland is anders dan in Nederland. Bij onze oosterburen gaat het er een stuk formeler aan toe. Daarom is het verkopen op de Duitse markt niet hetzelfde als verkopen op de Nederlandse markt. Je kunt er dus voor kiezen om bijvoorbeeld een countrymanager voor Duitsland aan te stellen. Daarmee laat je zien dat je je Duitse klanten serieus neemt, zeker op het gebied van culturele verschillen. Hoe kom je aan Duits personeel?


Gebruik XING

Je kunt als Nederlandse ondernemer op zoek gaan naar Duitse werknemers via het digitale platform XING. Het platform lijkt sterk op LinkedIn, maar is volledig gericht op het werven van Duits personeel. Je kunt er zelfs op adverteren of groepen maken. Daarnaast kun je ook op andere manier Duits personeel werven. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van vacatures op het Bundesagentur für Arbeit. En onze oosterburen hebben in de landelijke en regionale kranten nog een katern voor vacatures. Ook daar kun je adverteren om je vacature aan bod te brengen.

Ga gericht werven

Het gebeurt relatief vaak dat Nederlandse ondernemingen niet gericht genoeg werven. Het is belangrijk dat je al wat kennis en contacten hebt in Duitsland die je mee kunnen helpen met het zoeken van geschikt personeel. Ongericht werven heeft geen zin; de respons zal dan laag zijn. Heb je geen kennissen in Duitsland? Dan kun je ook een speciaal wervingsbureau inschakelen dat personeel uit buurlanden voor je vindt. Daarbij gaat het niet alleen aan het aanbieden van vacatures, maar ook begeleiding voor het gehele selectieproces. Zo heb je er zelf minder omkijken naar.

De sollicitatieprocedure is anders

Solliciteren in Nederland is niet hetzelfde als in Duitsland. Daardoor kan het hele proces even wennen zijn. Een kandidaat uit Duitsland wil meteen weten waar hij aan toe is. Jezelf verhullen in wollige managementtermen heeft daarom geen enkele zin. Het is belangrijk de gesprekken goed voor te bereiden en je kandidaat te overtuigen. In principe zijn jullie dus beiden aan het solliciteren; zowel de kandidaat als de onderneming.