Enkele jaren geleden was “het nieuwe werken” nog hip. Maar inmiddels zijn er ook bedrijven die zijn teruggekomen van het flexwerken. Onterecht vaak, want de meerderheid van de professionals die de mogelijkheid heeft om vanuit huis te werken, zegt productiever te zijn dan op kantoor en minder stress te ervaren. Wel zijn er een aantal valkuilen waar de thuiswerkers rekening mee moeten houden.

Als je deze maar goed kunt ondervangen zouden deze valkuilen geen reden mogen zijn voor bedrijven om flexwerken te verbieden. Toch durven velen het niet aan om regelmatig thuis te werken. Ze zijn bang voor te veel afleiding en het verlies van overzicht over wat er zich binnen het bedrijf en bij hun collega’s afspeelt. Voor de optimale balans tussen werk en privé is het voorkomen van de volgende 4 valkuilen essentieel.


1. Afleiding

Bij thuiswerken kunnen werk en privé door elkaar gaan lopen. De was die nog gedaan moet worden, de kat die over je laptop kruipt, de tv die verleidelijk naar je lonkt, het zijn allemaal dingen die je in de thuissituatie snel kunnen afleiden.

Maak daarom een gedeelte in het huis tot “werk-zone”. Verwijder daar alles wat je kan afleiden en omring je met uitsluitend zakelijk gerelateerde spullen. Ideaal zou zijn als je hier een kamertje voor tot je beschikking hebt dat je als kantoortje kunt ombouwen, maar een hoekje op de zolder zou ook al voldoen.


2. Als je werk je privéleven gaat beheersen

Over het algemeen werken thuiswerkers 6 à 7 uur langer per week dan hun collega’s die uitsluitend op kantoor zitten. Het comfort van huis en de afwezigheid van reistijd zorgen ervoor dat thuiswerkers ook buiten kantoortijden om vaak aan het werk zijn.

Een werk / privé balans kan hierdoor verstoord raken. Zorg daarom voor een strakke werkroutine met vaste start- en stoptijden. Ook is het goed om een paar activiteiten te bedenken die zorgen voor een gezonde afwisseling. Bijvoorbeeld een wandelingetje in de lunchpauze. Plan deze activiteit ook in je agenda in.

3. Eenzaamheid

Als thuiswerker kun je je erg geïsoleerd voelen. Ook al heb je misschien je kinderen of partner in de buurt, dan kan het niet zien van je collega’s nog steeds een gevoel van eenzaamheid oproepen. Je kunt moeilijk even sparren over je werk of gewoon een praatje maken en je mist mogelijk bepaalde gebeurtenissen bij je collega’s of binnen de organisatie.


Gelukkig zijn ook daar oplossingen voor. Check of je bedrijf ondersteuning wilt geven aan apps waarmee je kunt chatten (liefst met beeldverbinding) met je collega’s. Om het gevoel van isolatie tegen te gaan is er natuurlijk ook altijd nog de mogelijkheid om in plaats van een werkplekje in het huis, te verhuizen naar een werkplekje in de straat of in de buurt. Dat kan een koffiezaakje zijn of bijvoorbeeld een flexwerkplek van seats2meet.com. Je ontmoet daar altijd mensen die het net als jij leuk vinden om  onder de mensen te zijn en open staan voor onverwachte ontmoetingen.

4. Uit het oog, uit het hart

Thuiswerkers lopen het risico om ‘vergeten’ te worden door hun leidinggevende bij het toekennen van een promotie of van een leerzaam project. Omdat ze passief aanwezig zijn via email en telefoontjes krijgen ze volgens onderzoek van MIT Sloan Management Review vaker een lagere beoordeling van hun leidinggevende dan collega’s die fysiek vaker aanwezig zijn in de omgeving van deze leidinggevende.

Vraag je werkgever daarom om bij het telefoneren zoveel mogelijk gebruik te maken van beeldbellen. Bijvoorbeeld via Skype of Facetime. Afgezien van al deze oplossing om het thuiswerken zo aantrekkelijk mogelijk te maken, blijft het natuurlijk belangrijk om op gezette tijden samen te komen met je collega’s. Dat kan ook door middel van een gezellige borrel overigens.

Dit blog verscheen eerder op Yupsters.nl – Voor Young professionals met ambitie. Yupsters.nl is onderdeel van trainingsbureau Red Pepper producties