De helft van Nederland geeft aan wel wat kilo’s kwijt te willen raken. Er zijn verschillende manieren en dieeten ontwikkelt om overgewicht kwijt te raken. Eén daarvan is het proteïnedieet, een doelgerichte aanpak zonder jojo bijwerkingen.

Wat is het proteinedieet

Met het proteïnedieet reken je voorgoed af met overgewicht, door een doelgerichte structurele aanpak. Door een focus op eiwitmaaltijden, zorg je ervoor dat je lichaam geen reserves aan koolhydraten en vetten opbouwt. Hierdoor zal de vetverbranding snel geactiveerd worden en zul je snel resultaat zien.


Tijdens het verloop van het dieet zul je geen spiermassa kwijtraken, doordat je wel genoeg eiwitten binnen krijgt. Ook zul je niet met je gewicht gaan jojo’en, wat een groot voordeel is aan dit type dieet!

Overgewicht kwijtraken

Hoe gaat het in zijn werk?

Het proteïnedieet, ook wel eiwitdieet genoemd, bestaat uit vier fases. Terwijl je deze fasen doorloopt zul je tot jouw streefgewicht komen en dit vervolgens behouden. In de eerste fase wordt je meteen in het diepe gegooid en zul je het meeste gewicht verliezen. Hierna wordt het dieet steeds een beetje makkelijker.


Fase 1

De eerste fase wordt ook wel de powerstartfase genoemd. In een periode van één week tot enkele maanden, afhankelijk van het aantal kilo’s dat je wilt verliezen, zul je de helft van het overgewicht kwijtraken.

Tijdens de eerste fase eet je met name eiwitmaaltijden. Koolhydraten zijn verboden, goedgekeurde aanvullende groenten zijn wel toegestaan. Om de vetverbranding te helpen, wordt aangeraden om genoeg water te drinken.

Fase 2

De tweede fase wordt de combifase genoemd. In deze fase vervang je de eiwitmaaltijd die je ‘s avonds eet door een normale maaltijd met groenten en vis of vlees. Maar pas op: koolhydraten zijn nog steeds verboden.

In deze fase zul je nog 30% van je overgewicht verliezen en zal ongeveer even lang duren als fase 1. Wanneer je fase 2 succevol voltooid hebt ben je het grootste deel van je overgewicht al kwijt.

Fase 3

De derde fase wordt de overgangsfase genoemd. Tijdens deze fase mag je weer enkele koolhydraten en suikers eten. Zo zal bijvoorbeeld brood weer een deel van je ontbijt worden. In deze fase zul je nog 15% van je overgewicht verliezen.

Fase 4

De laatste fase wordt de gezondgewichtfase genoemd en in deze fase zal ook je lunch weer uit normale voeding bestaan. Je tussendoortjes zullen wel uit eiwitvoeding bestaan, waardoor je in deze fase de resterende 5% overgewicht zult kwijtraken.

En nu volhouden

Wanneer je de verschillende fases van het proteïnedieet doorlopen hebt, ben je 100% van je overgewicht kwijt. Je kunt nu weer normaal gaan eten. Normaal eten betekent echter niet dat je weer naar je oude patronen terug kunt gaan. Deze eetpatronen hebben immers het overgewicht in de eerste instantie veroorzaakt.

Het is aan te raden om na het proteïnedieet een gezond eetpatroon te volgen met voldoende groenten en minder koolhydraten. Ook wordt voldoende water aangeraden om de verbranding te stimuleren.