De verschillen tussen de goedkoopste en de duurste mobiele abonnementen zijn enorm. Niet alleen in prijs, maar ook in de vraag of je er een toestel bij krijgt (en zo ja, wat voor één), wat voor belbundel erbij zit, hoe uitgebreid de databundel is en of het een één- of tweejarig abonnement is. In deze jungle van opties is het lastig om het perfecte mobiele abonnement voor jou te vinden. De tips hieronder helpen je bij je keuze.
Telefoon erbij nemen?
Een factor die van grote invloed is op de prijs van je abonnement, is wel of niet een telefoon erbij nemen. Een ‘gratis telefoon’ bij een abonnement wordt in feite gewoon doorberekend in de abonnementsprijs. Heb je een abonnement met toestel op het oog, reken dan na wat je binnen dat abonnement voor de telefoon betaalt:
– Kijk eerst (bijvoorbeeld via Google Shopping) wat de telefoon bij het abonnement los (simlockvrij) kost.
– Check dan wat hetzelfde abonnement kost bij de mobiele provider, maar dan zonder toestel (‘sim-only abonnement’).
– Vermenigvuldig de looptijd van het abonnement (12 of 24 maanden) met de prijs van het abonnement zonder toestel per maand. Tel daarbij de prijs voor het losse toestel op. Deel dit bedrag weer door de looptijd in maanden.
Is dit minder dan de prijs voor het abonnement met ‘gratis’ toestel erbij? Dan is het voordeliger om zelf het simlockvrije toestel te kopen en een sim-only abonnement af te sluiten.
Hoeveel minuten ga je bellen?
Vaak worden belminuten en smsjes door providers op één hoop gegooid. Hoeveel moet je nemen? Log in op de website van je huidige provider en check daar per maand hoeveel minuten je hebt gebeld en hoeveel smsjes je hebt verstuurd. Reken daaruit het gemiddelde uit en je weet wat voor belbundel je bij je abonnement moet nemen. Heb je veel piekmaanden waarin je over dit aantal heengaat? Neem voor de zekerheid dan een abonnement met een iets hogere belbundel. Voor de minuten en smsjes buiten je bundel betaal je namelijk relatief veel.
Hoeveel MB bij je mobiele abonnement?
Via je huidige provider kun je ook checken hoeveel megabytes (MB) je de afgelopen tijd gemiddeld per maand hebt gebruikt. Bedenk je goed dat het erg vervelend is als je op een gegeven moment zonder MB’s zit. Afhankelijk van je provider wordt je internet dan namelijk heel traag, of je gaat flink betalen per verbruikte MB. Je kunt gerust aan de lage kant gaan zitten qua aantal MB’s (bijvoorbeeld 250 MB per maand) als je meestal op een wifi-verbinding zit en je niet veel anders doet dan af en toe WhatsApp’en en wat opzoeken op internet of een app. Met name video kijken en muziek streamen via 3G of 4G slurpt veel van je databundel op.
Tips vergelijken mobiele providers
Ga je de abonnementen van mobiele providers vergelijken, lees dan ook deze tips:
– Vergeet bij het inventariseren de zogeheten virtuele mobiele providers niet. Dit zijn dochterondernemingen van de grote providers (zoals Ben en Simpel van KPN en hollandsnieuwe van Vodafone), die vaak zeer voordelige abonnementen aanbieden voor speciale doelgroepen.
– Je telefoonnummer kun je meenemen naar je nieuwe provider (‘porteren’), let er bij het afsluiten van je nieuwe mobiele telefoonabonnement goed op dat je dit aanvinkt.
– Pas tegen het einde van de looptijd van je contract kun je je abonnement opzeggen. Afkopen is mogelijk, maar dat is een dure grap omdat je meestal het resterende bedrag aan abonnementskosten betaalt.
Meer besparen?
Lees dan ook het artikel ‘Tips voor het vinden van de juiste vakantie’ en check onze ‘Tool voor reisverzekering vergelijken’.