Regels prijsverhoging abonnement

Heb je een abonnement op mobiele telefonie, internet of televisie en heeft jouw provider plotseling de prijs veranderd? Dan hoef je dit niet zomaar te accepteren. Een aanbieder van telecomdiensten is namelijk gebonden aan strikte regels met betrekking tot het verhogen van de prijs of het veranderen van de algemene voorwaarden.

Mobiele telefonie, internet en televisie

Voor alle telecomproducten gelden dezelfde wettelijke regels, die zijn vastgelegd in de Telecomwet. Ten eerste dient de aanbieder het minimaal een maand van tevoren schriftelijk aan jou te laten weten, als de prijs of algemene voorwaarden worden veranderend. Als de wijzigingen in jouw nadeel zijn, bijvoorbeeld omdat de prijs omhoog gaat, er zenders verdwijnen of jouw internetverbinding minder snel wordt, dan heb je in principe de mogelijkheid om kosteloos het abonnement te beëindigen.


Btw-verhoging

Er zijn echter uitzonderingen. Zo mag een aanbieder van telecomdiensten de prijs of algemene voorwaarden veranderen, als dit door een nieuwe wet vereist is. Een goed voorbeeld hiervan is een verhoging van de Btw. Als de overheid bepaalt dat de Btw omhoog gaat, dan mag de aanbieder de verhoogde Btw aan jou doorberekenen. Je kunt dan niet onder het abonnement uit.

Inflatiecorrectie

Ook mogen providers een inflatiecorrectie in de algemene voorwaarden opnemen. Staat in de algemene voorwaarden duidelijk vermeld, dat er ieder jaar een inflatiecorrectie wordt toegepast? Dan kun je niet om deze reden het abonnement opzeggen.

Voorbeeldbrief opzeggen mobiele telefoon abonnement

Heeft de aanbieder om een andere reden de prijs verhoogd, jou niet op tijd geïnformeerd of is er een andere nadelige wijziging in de algemene voorwaarden van de overeenkomst doorgevoerd? Dan kun je onderstaande voorbeeldbrief gebruiken voor het opzeggen van jouw mobiele telefoon abonnement of andere telecomcontract.


 

[Jouw voornaam en achternaam]

[Adres]

[Postcode en Woonplaats]

 


[Naam aanbieder]

[Adres]

[Postcode en Vestigingsplaats)

 

[Plaats], [datum schrijven]


Betreft: opzeggen abonnement [mobiele telefonie/televisie/ internet]

Referentie: [referentienummer, factuurnummer, klantnummer etc.]

 

Geachte heer, mevrouw,

Onlangs heeft u de [prijs/algemene voorwaarden] veranderd voor mijn abonnement op [mobiele telefonie/televisie/internet] van [naam aanbieder]. Op grond van de geldende wetgeving op het gebied van telecommunicatie, heb ik nu het recht mijn abonnement op te zeggen.


Met deze brief wil ik mijn abonnement op [naam abonnement] per [ingangsdatum wijziging] beëindigen. Omdat ik de overeenkomst opzeg wil ik tevens de machtiging tot automatische incasso intrekken.

Graag ontvang ik een bevestiging van mijn opzegging per post of e-mail [(e-mailadres)].

Hiermee hoop ik u voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

[Jouw voornaam en achternaam]